کاهش کسری بودجه در سال 1401

به گزارش وبلاگ مونوپاد، وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت:وزارت امور مالی و دارایی کوشش دارد تا به سهم خود در بودجه سال آینده کسری تراز عملیاتی را کاهش دهد.

کاهش کسری بودجه در سال 1401

به گزارش گروه مالی وبلاگ مونوپاد، سید احسان خاندوزی وزیر امور مالی و دارایی در حاشیه نشست امروز عصر کمیسیون تلفیق بودجه سال 1401 با حضور در جمع وبلاگ مونوپاد گفت: منابع عایدیی دولت از محل عایدی های مالیاتی، گمرکی، فروش اموال و اوراق در جلسه امروز آنالیز و به سوالات نمایندگان در این خصوص پاسخ داده شد.

وی ادامه داد: در سال های اخیر با اوج گرفتن تحریم ها، سهم عایدی های وصولی به وسیله وزارت امور مالی و دارایی افزایش یافته، بر این اساس نمایندگان سوالاتی را پیرامون اندازه تحقق پذیری عایدی های پیش بینی شده در بودجه سال آینده مطرح نموده که پاسخ دادیم و امیدواریم در جمع بندی کمیسیون تلفیق بتوانیم بودجه واقع بیانیه و نزدیک به پیشنهادات کارشناسانه و واقع گرایانه را مطرح کنیم و بودجه سال 1401 تصویب شود.

خاندوزی توضیح داد: وزارت امور مالی و دارایی تلاش دارد تا به سهم خود در بودجه سال آینده کسری تراز عملیاتی را کاهش دهد، کسری که موجب فاصله میان اندازه خرج جاری، حقوق و دستمزدها، حقوق بازنشستگان و یارانه ها با اندازه عایدی های جاری دولت و نه عایدی های نفتی و استقراض می شود.

وزیر امور مالی و دارایی تاکید نمود: تلاش داریم تا با کاهش اندازه کسری بودجه در سال آینده اندازه فشار به سفره مردم، ایجاد تورم و پیغام های نامناسب را کاهش دهیم و آن را کمتر از سال گذشته در نظر بگیریم. البته شرایط مطلوبی وجود ندارد، با توجه به اینکه تنها حدود 4 ماه از شروع دولت سیزدهم گذشته و باید در سال آینده اندازه کسری بودجه کمتر شود، اما به قدر گام اول دولت در اولین بودجه سنواتی خود تلاش شده تا کسری بودجه و فشار ناشی از آن مهار شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه با وجود مشخص 644 هزار میلیارد تومان عایدی های وزارت اقتصاد، شما چه برنامه ای برای تحقق آن دارید، گفت: بخشی از عایدی ها به تغییر نحوه محاسباتی عایدی های ناشی از حقوق گمرکی یا واردات در بودجه باز می شود. در سال آینده به جای محاسبه حقوق گمرکی با دلار 4200 تومانی با دلار نرخ ETS محاسبه خواهد شد و این منابع عایدیی نو محسوب می شود.

خاندوزی بیان نمود:، اما بخش دیگری از تحقق منابع عایدیی به تلاش و تلاش مالیاتی که دولت می خواهد، انجام دهد باز می شود، زیرا در سال آینده 5 درصد نرخ مالیات برای شرکت های تولیدی کاهش یافته و یک درصد سهم دولت نیز کاهش و بر سهم شهرداری ها اضافه شده است، در این میان هنر ما در وزارت امور مالی باید کاهش فشار بر اقشار تولیدنماینده، حقوق بگیران، اصناف و کسبه و گروه هایی که شفاف مالیات خود را پرداخت می نمایند، باشد.

وزیر امور مالی و دارایی بیان نمود: ما می خواهیم به سمت دریافت مالیات از فراریان مالیاتی، مودیان نو و کسانی که بیشتر از چند هزار نفر نمی شوند، اما با داشتن عایدی های بالا بیرون از تور شناسایی سازمان امور مالیاتی قرار دارند و یا از طرق روابط فسادآلود، مالیات خود را نپرداخته و خود را ایمن می کردند، عایدی مالیاتی را محقق کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "کاهش کسری بودجه در سال 1401" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش کسری بودجه در سال 1401"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید