شناسایی پروژه های معطل مانده گردشگری مرکز

به گزارش وبلاگ مونوپاد، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، شناسایی پروژه های معطل مانده گردشگری مرکز صورت گرفت.

شناسایی پروژه های معطل مانده گردشگری مرکز

نشست هم اندیشی سید احمد علوی، رئیس کمیته جهانگردی شورای ششم شهر تهران با متخصصان حوزه جهانگردی مرکز برگزار گردید.

در این نشست استاد نصرالله حدادی از متخصصان حوزه تهران شناسی، دکتر احمد ابوحمزه، استاد تاریخ ری و تهران، رضا دبیری نژاد، مدیر موزه ملک، علیرضا عالم نژاد متخصص حوزه تهران گردی و محمد یزدانی، رئیس انجمن صنفی راهنمایان جهانگردی استان تهران به بیان نقطه نظرات و دیدگاه های خود در مورد جهانگردی در تهران پرداختند.

ساختمان های تهران فاقد هویت ایرانی - اسلامی

نصرالله حدادی، تهران شناس در این نشست با بیان اینکه شرایط جهانگردی تهران باید از شرایط سردرگمی خارج گردد، گفت: تهران شهر هویت باخته ای است که لحظه به لحظه به این هویت باختگی اصرار می گردد.

وی این هویت باختگی را حاصل دگرگونی های اجتماعی دانست و گفت: متاسفانه اصرار عجیبی برای فراموشی هویت تهران وجود دارد بطور مثال در طول 40 سال گذشته هیچ ساختمانی در تهران با معماری ایرانی - اسلامی ساخته نشده است.

این تهران شناس پیرامون شناسایی پروژه های معطل مانده جهانگردی مرکز ادامه داد: همه کارهایی که برای هویت سازی تهران تا امروز اجرا شده برای این بوده که عده ای بگویند من هستم. در سالهای گذشته 2 فعالیت عمده برای هویت تهران انجام شد، در اولی پول را دادند به شخصی برای معرفی محلات، او جای این کار دنبال اشخاص گشت، بطور مثال در فرمانیه در پی خانم نصرت الدوله بود تا بعد از پیدا کردن این شخص تاریخ آن محله را آماده کند؛ دست آخر هم معین شد نصرت الدوله آقا بوده است. در اقدام دوم هم کتابی 6 جلدی آماده شد که مطالب آن با واقعیت همخوانی نداشت.

وی در ادامه با انتقاد از توسعه بی رویه تهران اضافه نمود: تهران تا چه زمانی قرار است توسعه پیدا کند؟ برای تامین آب این شهر فکری شده است؟ درست است که در سطح توسعه متوقف شده است اما همچنان از نظر ارتفاع شاهد توسعه مرکز هستیم.

متولی جهانگردی در تهران یک دستگاه معین نیست

حدادی پیرامون شناسایی پروژه های معطل مانده جهانگردی مرکز اظهار کرد: مادامی که متولی جهانگردی در تهران یک دستگاه معین نباشد و ما همچنان شاهد این مدیریت چندگانه فعلی باشیم، مسائل حل نمی گردد. بعلاوه موضوع دسترسی آسان مردم به مکان های جهانگردی شهر تهران باید تسهیل گردد. نکته بعدی نیز موضوع خروج مردم از تهران در روزهای تعطیل است. این یک فاجعه است که عشق و علاقه ساکنان تهران در خارج از این شهر تعریف شده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از آثار ارزشمند تهران هنوز شناخته نشده اند، گفت: جهانگردی تهران نیازمند آدم متخصص دلسوز است که فارغ از نگاه های سیاسی، سطحی و شعاری برای توسعه جهانگردی مرکز کار کند. به طور مثال خانه عبدالوهاب خان در مجاورت خانه شهید مدرس، شاهکاری از معماری است؛ اما کسی به آن توجه نمی کند و در حال نابودی است. یا نمای بیرونی خانه مشیرالدوله پیرنیا در لاله زار که نقاشی ها و گچ بری های آن به سرقت رفته و دیگر اثری از آنها نیست.

گردش مالی موزه برای شهر نکته ای فراموش شده است

در ادامه دبیری نژاد، رئیس موزه ملک نیز به انتقاد از شرایط نابسامان موزه های مرتبط با مرکز پرداخت و گفت: از 700 موزه ای که در کشور داریم، 150 مورد در تهران مستقر هستند؛ اما جز یکی دو مورد مابقی ارتباطی به تاریخ تهران ندارند.

وی با بیان اینکه تهران نیازمند موزه های متعددی است که تاریخ این شهر را روایت کند در پیشنهادی توضیح داد: ما می توانیم موزه ها را به دل شهر ببریم. بطور مثال جای جای میدان بهارستان هویت تاریخی دارد و اتفاقات مهمی در آن رقم خورده است. ما می توانیم این میدان را تبدیل به یک موزه تهران شناسی کنیم تا هر شهفرایند هنگام عبور از آن با تاریخ و وقایع اتفاق افتاده در این میدان آشنا گردد.

دبیری نژاد بعلاوه با انتقاد از نگاه مالی گردانندگان موزه ها گفت: متاسفانه بسیاری از این افراد تنها به عایدی و سود و زیان موزه توجه می نمایند در حالیکه ما باید گردش مالی که یک موزه برای محله یا شهر خود می آورد در نظر بگیریم. بطور مثال از زمانی که رویدادهای مهم در نیاوران برگزار می گردد، تعداد رستوران ها و اغذیه فروشی ها در آن محدوده افزایش چشمگیر داشته و کاسبی ها رونق گرفته است.

دژ رشکان و چشمه علی هنوز ثبت جهانی نشده اند

در ادامه جلسه ابوحمزه، استاد تاریخ ری و تهران نیز به بیان نقطه نظرات خود پرداخت و اضافه نمود: متاسفانه مشکل اصلی نبود متولی واحد برای حوزه جهانگردی تهران است. از طرفی برخلاف سایر کشورها متاسفانه شهرداری در ایران اختیارات زیادی ندارد و نمی تواند بسیاری از اقدامات را انجام دهد.

وی در ادامه صحبت های رئیس موزه ملک خطاب به وی گفت: آقای دبیری نژاد فرمود که تهران برای خود 2 موزه بیشتر ندارد، من می خواهم بگویم که تهران با قدمت 470 ساله 2 موزه دارد اما ری با قدمت 7000 ساله یک موزه هم برای خودش ندارد.

این استاد تاریخ ری، به بناهای ارزشمند و تاریخی ری اشاره گرد و اظهار کرد: دژ رشکان قدمت 3000 ساله دارد؛ اما بعد از حدود 20 سالی که از کشف آن می گذرد به کجا رسیده است؟ در تهران بیش از 200 خانه فرهنگی به وسیله شهرداری خریداری شده است؛ اما چندتا از این خانه ها در ری هستند؟ همه این اقدامات به این سوال ما ختم می گردد که چرا بزه در ری زیاد است؟.

وی با انتقاد از طرح های اشتباه در حوزه جهانگردی گفت: چندی قبل طرحی را برای چشمه علی با قدمت 7000 ساله آوردند تا آنجا را پیاده راه نمایند. در این طرح تمام هویت فرهنگی چشمه علی نادیده گرفته شده بود. در آخر هم کاشف به عمل آمد که طرح را یک خانم 20 ساله ای نوشته که حتی یکبار هم ری را ندیده است.

ابوحمزه با بیان اینکه ری به تنهایی می تواند تبدیل به قطب جهانگردی گردد، ادامه داد: متاسفانه دوستان ما در پی ثبت جهانی خیابان ولیعصر (عج) رفته اند اما برای ثبت دژ رشکان و چشمه علی با آن سابقه چند هزار ساله هیچ کاری نکردند.

وی بعلاوه به انتقاد از نگاه اعضای شورای پنجم، به موضوع ری پرداخت و گفت: همه چیز برای افتتاح این موزه آماده بود اما فروردین 1400 به من گفتند چون ما نیستیم افتتاح کنیم کارها را انجام ندادند.

مساجد تاریخی تهران می توانند مهمترین مقصد گرشگران خارجی شوند

در ادامه علیرضا عالم نژاد، متخصص حوزه تهران گردی با بیان اینکه تهران آنقدر جاذبه دارد که برای 2 هفته جهانگرد را مشغول سازد، گفت: من می توانم 2 هفته جهانگردان را در تهران بگردانم و اماکن مختلف را به آنها نشان دهم بدون اینکه وارد هیچ کاخ یا موزه ای شویم.

وی با انتقاد از فقدان مدیریت یکپارچه در حوزه جهانگردی تهران اضافه نمود: یکی از اماکن مهم جهانگردی در تهران مساجد تاریخی این شهر مانند مسجد مدرسه عالی شهید مطهری و مسجد سپهسالار است که متاسفانه به علت کاربری هایی که دارند جهانگردان نمی توانند از آنها بازدید نمایند.

وی تاکید نمود: تهران مرکز یک کشور اسلامی است و این زیبا نیست که ما نتوانیم به جهانگرد خارجی مساجد را که نماد فرهنگی اسلامی و تاریخی ماست را نشان دهیم.

عالم نژاد در انتها صحبت های خود به شرایط خانه ابوالحسن خان صبا اشاره و از نگاه اداری به اماکن جهانگردی انتقاد کرد و گفت: یک روز سرزده به این خانه بروید تا عمق فاجعه در مدیریت را درک کنید. نکته دیگر من این است که متاسفانه متولیان خانه های تاریخی و فرهنگی نگاه اداری به این اماکن دارند و روزهای تعطیل در خانه را می بندند و به تعطیلات می فرایند. با این شرایط همین است که تهرانی ها آخر هفته ترجیح می دهند از شهر خارج شوند.

تعطیلات، زمان مناسب جذب جهانگرد برای تهران

محمد یزدانی، رئیس انجمن صنفی راهنمایان جهانگردی استان تهران نیز در سخنان خود به موضوع فقدان آموزش های تخصصی برای راهنمایان تهران گردی اشاره نمود و گفت: برای این کار نیازمند برنامه ریزی هستیم.

وی تهران را بزرگترین شهر جهانگرد فرست کشور خواند و اظهار کرد: چرا ما از این ظرفیت و از این همه شهفرایندی که به عنوان جهانگرد از تهران خارج می شوند به عنوان مبلغ برای معرفی تهران و جاذبه هایش به دیگران استفاده نکنیم.

یزدانی در پیشنهادی برای توسعه جهانگردی در تهران گفت: بطور مثال می توانیم هنگام تعطیلات که تهران خلوت می گردد، با برگزاری رویدادهای مهم جهانگرد های شهرهای دیگر را جذب کرد تا همه اصناف گردش مالی داشته باشند و انطور نگردد که تهران در ایام تعطیل سوت و کور باشد.

چرا تهرانی ها اوقات فراغت خود را خارج از شهر می گذرانند؟

در انتها و بعد از ایراد نقطه نظرات کارشناسان و متخصصان حوزه جهانگردی، سید احمد علوی، رئیس کمیته جهانگردی شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه این جلسات باید مرتبط برگزار گردد، گفت: برای آغاز همین جلسات به صورت تخصصی ادامه پیدا کند و دوستان دیگر متخصص نیز به پیشنهاد عزیزانی که امروز مهمان ما بودند، به جمع اضافه نموده شوند.

وی با اشاره موضوع مدیریت چندگانه در جهانگردی تهران و دغدغه ای که میهمانان عنوان کردند، اضافه نمود: پیشنهاد می کنم در ابتدا اولویت را سامان دادن مدیریت بخش هایی بگذاریم که مربوط به شهرداری می گردد و بعد به سراغ دستگاه های دیگر برویم.

علوی با بیا اینکه مرکز بودن مانع از تحقق اهداف جهانگردی تهران شده، گفت: از شما متخصصان امر تقاضا دارم تا برنامه های تخصصی و جامع خود را برای تحقق جهانگردی در یایتخت آماده کنید. این غصه است که چرا شهفرایندان برای گذراندن اوقات فراقت خود از شهر خارج می شوند و از اماکن جهانگردی مرکز تماشا نمی نمایند.

وی با اشاره به فعالیت هایی که پیش از این در شرکت توسعه فضای فرهنگی و معاونت فرهنگی منطقه یک داشته، اظهار کرد: از همان زمان ما دغدغه سر و سامان دادن به موضوعاتی که امروز مطرح شد را داشتیم و ان شاءالله بتوانیم در شورای شهر این کار را انجام دهیم.

رئیس کمیته جهانگردی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه یکی از اصلی ترین برنامه های کمیته جهانگردی این دوره شورای شهر، شناسایی پروژه های نیمه تمام، در حال اجرا یا معطل مانده حوزه شهری در موضوع میراث فرهنگی و جهانگردی تهران است، اضافه نمود: با پیگیری، تمام سعی خود را می کنیم تا به انجام برسند و مورد بهره برداری قرار گیرند.

علوی ادامه داد: پیگیری احیا و معرفی جاذبه ها و پتانسیل های جهانگردی و تماشای تهران با بهره گیری از نرم افزارهای تخصصی این عرصه، به عنوان راهنمای تهرانگردی به وسیله مجموعه های مربوطه در شهرداری تهران از برنامه های کوتاه مدت و جاری این کمیته است.

یکی دیگر از مباحثی که رئیس کمیته جهانگردی شورای شهر تهران عنوان نمود، توجه ویژه به مقوله زیباسازی شهری و بازسازی و نگهداری میراث فرهنگی، خانه مشاهیر، موزه ها، کاخ ها و سایر بناهای دارای ارزش تاریخی و فرهنگی بود که از دیگر برنامه های مدنظر برای شهر تهران بعنوان یک شهر هدف جهانگردی محسوب می گردد.

وی افزایش فراوری ناخالص داخلی، جذب سرمایه خارجی، کاهش بیکاری، کاهش فقر و یاری به توزیع عایدی را از جمله مزایای مالی رونق جهانگردی شهری خواند و تاکید نمود: توجه به این موضوعات در برطرف و کاهش مسائل بسیار حائز اهمیت است.

علوی بعلاوه یکپارچه کردن تابلوی راهنمای بناهای جهانگردی، یکپارچه کردن نرخ بلیت موزه های شهرداری تهران را از جمله دیگر اقدامات کمیته جهانگردی خواند و گفت: باید این امر در شورای شهر و مدیریت شهری تهران در این دوره پیگیری و تصویب گردد تا بتوان به کسب عایدی پایدار از صنعت جهانگردی دست یافت.

منبع: همگردی

به "شناسایی پروژه های معطل مانده گردشگری مرکز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی پروژه های معطل مانده گردشگری مرکز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید