کابینت آشپزخانه خود را چگونه انتخاب کنیم؟ انواع جنس کابینت

به گزارش وبلاگ مونوپاد، قلب هر خانه ای آشپزخانه آن خانه است. آشپزخانه قسمتی از خانه است که معمولا خانم ها بیشتر وقت خود را در آن می گذرانند. گاهی خانواده به طور معمول برخی وعده های غذایی روزانه را در آشپزخانه صرف می نمایند. به همین دلیل زیبایی قلب خانه یکی از مهم ترین و تاثیر گذار ترین نکات خانه است که کابینت آشپزخانه نیز یکی از مهمترین عوامل در زیبایی این محل به شمار می رود. با استفاده از مدل کابینت های مختلف نظیر کابینت ام دی اف و کابینت های گلاس و مدل های دیگر می توان آنرا متحول کرد که در این مطلب با آن بیشتر آشنا خواهید شد.

کابینت آشپزخانه خود را چگونه انتخاب کنیم؟ انواع جنس کابینت

همه چیز در خصوص کابینت آشپزخانه

تقریبا در همه پروژه های طراحی دکوراسیون داخلی و یا بازسازی منزل یکی از مهمترین بخش هایی که افراد به آن توجه دارند آشپزخانه است. طراحی داخلی آشپزخانه هرچقدر مدرن تر و زیباتر باشد، بر روی کل خانه تاثیر گذار خواهد بود.

کابینت آشپزخانه مهمترین عنصر و بازیگر اصلی در متحول کردن فضای داخلی آشپزخانه است و طیف تنوعی که این عنصر اساسی می دهد، بی نهایت است و می توان انواع مدل ها و رنگ ها را برای زیباسازی خانه خود انتخاب کرد.

در انتخاب کابینت آشپزخانه به چه نکاتی دقت کنیم؟

رقابتی بودن صنعت کابینت سازی و اهمیت این عنصر در زیبایی خانه باعث شده است که حق انتخاب مشتریان در این زمینه مانند انتخاب فرنیچر بسیار گسترده باشد و تنوع بسیار زیادی در این صنعت شاهد هستیم.

انتخاب کابینت تصمیم مهمی است و باید در انتخاب آن توجه زیادی کنیم، از این رو در ادامه با انواع عواملی که در انتخاب کابینت آشپزخانه باید به آن توجه کنید آشنا خواهیم شد.

1 - طراحی کابینت آشپزخانه

اولین چیزی که برای انتخاب کابینت آشپزخانه هنگام سفارش پرسیده می گردد در خصوص طراحی کابینت است. به طور کلی دو دسته طراحی برای این امر وجود دارد:

  • طراحی کلاسیک
  • طراحی مدرن

طراحی کابینت با این دو سبک تفاوت چشم گیری در انتخاب طیف رنگ ها، دستگیره ها، نورپردازی و گاها جنس بدنه را شامل می گردد.

به طور معمول انتخاب رنگ در سبک کلاسیک محدود تر است و به طور معمول استفاده از رنگ های سفید و رنگهای طرح چوب در این طراحی بیشتر معمول است.

در مقابل آن طراحی مدرن استفاده از رنگ ها آزادانه تر است و می توان رنگ های مختلف را انتخاب کرد. این حق انتخاب در بحث جنس بدنه نیز صدق می نماید و حق انتخاب ها در طراحی مدرن بیشتر از طرح کلاسیک است.

2 - جنس بدنه کابینت

جنس کابینت از عوامل مهم در بحث اقتصادی و همچنین کیفیت و عمر کابینت آشپزخانه هم است، انتخاب جنس کابینت بیشتر به بودجه مشتریان و همچنین انتظاری که از استحکام کابینت دارند معین می گردد، از جمله جنس های که در طراحی کابینت استفاده می گردد:

  • کابینت فلزی

این دسته از کابینت ها کاربردشان رو به افول است ولی به علت هزینه پایین هنوز نیز مورد استفاده قرار میگیرند، در مواردی افراد در جهت کاهش هزینه ساخت کابینت از ترکیب کابینت فلزی و کابینت ام دی اف استفاده می نمایند.

زنگ زدن در هوای مرطوب، رنگ پریدگی در مدت کوتاه، سر و صدای زیاد هنگام باز و بسته کردن درب ها باعث شده استفاده از این جنس کابینت کاربرد خود را از دست بدهد.

  • کابینت چوبی

این مدل از کابینت ها که هزینه و زمان آماده سازی نسبتا بالایی دارند، بیشتر مناسب خانه های کلاسیک هستند. استفاده از کابینت های تمام چوب زیبایی خاص و از نوع کلاسیک جذابی به خانه شما خواهند داد اما معایب آن کم نیست.

از جمله معایب اصلی این جنس از کابینت ها بحث ناسازگار بودن با طبیعت است و استفاده از چوب خام در این جنس بسیار زیاد است و از دیگر معایب میتوان به استهلاک سریع آن در شرایط آب و هوای خاص نام برد.

  • کابینت ام دی اف

به جرعت میتوان گفت یکی از بهترین انتخاب ها برای طراحی کابینت آشپزخانه استفاده از کابینت ام دی اف است.

دلیل این بهتر بودن البته به صورت کلی در نظر گرفته می گردد، اگر شما میخواهید کابینتی به نسبت ارزان قیمت، زیبا، متنوع و با استحکام بالا بهره ببرید و همچنین با طبیعت کمترین تداخل را داشته باشید، بهتر است از این گزینه بهره ببرید.

کابینت ام دی اف که از ضایعات چوبی استفاده می نماید دارای استحکام بهتری در شرایط آب هوایی مختلف از جمله مرطوب دارد (البته بستگی به فراوری نماینده ام دی اف نیز دارد که در استفاده از مواد و فرایند درست ام دی اف را ایجاد نماید)

  • کابینت های گلاس

این نوع از کابینت نوع خاص و بهتری از کابینت ام دی اف می باشد که از کیفیت بهتری بر خوردار است. همچنین به دلیل استفاده از سطح براق و تنوع رنگی بالا این نوع از کابینت هواداران زیادی را برای خود به ارمغان آورده است.

کابینت های گلاس در طراحی های مدرن انتخاب عالی است که علاوه بر زیبایی چشم نواز دارای کیفیت مثال زدنی است.

3 - رنگ کابینت

بعد از سبک طراحی و جنس بدنه کابینت باید رنگ را انتخاب کنیم. رنگ یکی از مهم ترین عوامل در ظاهر کابینت آشپزخانه به شمار می رود. انتخاب رنگ در روحیه و جو فضا تاثیر بسیاری خواهد داشت.

برای انتخاب رنگ کابینت، اول از همه باید به اجزای آشپزخانه توجه کرد تا متناسب با سایر وسایل باشد. باید رنگ کابینت را متناسب با مواردی از جمله یخچال، میز ناهار خوری، گاز و فر و… انتخاب کرد.

البته همانطور که گفته شد اهمیت کابینت در دکوراسیون آشپزخانه از هر عنصر دیگری بالاتر است، به همین دلیل بهتر است اثاثیه آشپزخانه را هماهنگ با کابینت انتخاب کنید و نه برعکس.

از جمله رنگ های معمول در کابینت تم رنگ سفید (شامل رنگ سفید، خاکستری روشن، کرم، استخوانی و یخچالی) و تم رنگ قهوه ای (شامل رنگ قهوه ای روشن و تیره، و طرح های چوب) می باشد. در طرح های مدرن استفاده از رنگ های غیر معمول نیز بیشتر کاربرد دارد.

معمولا متناسب با فضا از لحاظ گرمی و یا سردی و نور طبیعی رنگ های مختلف استفاده می گردد.

4 - صفحه کابینت

یکی دیگر از قسمت های مهم در انتخاب کابینت آشپزخانه، صفحه آن است که روی کابینت، جزیره و گاهی روی میز ناهار خوری نزدیک آشپزخانه قرار خواهد گرفت.

انتخاب صفحه کابینت علاوه بر بحث زیبایی محیط به بحث کاربردی کابینت نیز مرتبط است. صفحه کابینت آشپزخانه باید علاوه بر جلوه ای که به آشپزخانه و خود کابینت می دهد از استحکام خوبی بر خوردار باشد، زیرا روی این صفحات بعضی اجزای آشپزخانه قرار میگیرد و یا در داخل آن نصب می گردد.

صفحات کابینت تنوع بسیار زیادی دارد، که از نظر استحکام، زیبایی، قیمت و عوامل مختلف می توان آنها را دسته بندی کرد.

بعضی از مدل ها را در این مقاله آنالیز میکنید، با ما همراه باشید…

صفحه کابینت گرانیت

یکی از معمول ترین انتخاب ها در بحث صفحه کابینت، گرانیت می باشد. گرانیت سنگی طبیعی است که به علت وجود رگه های طبیعی روی آن تنوع زیادی در مدل های سنگ گرانیت در بازار را شاهد هستیم. مقاومت این صفحات منوط به درزگیری درست گرانیت می گردد.

صفحه کابینت سنگ کوارتز

صفحه کوارتز یا سنگ مهندسی نوعی صفحه با سختی و نفوذ پذیری بالاست که به طور معمول به صورت سفارشی طراحی می گردد. این سنگ از کوارتز طبیعی، رزین و… تشکیل شده است. از مهمترین نکات در انتخاب صفحات سنگ کوارتز، متناسب بودن با محیط زیست به شمار می رود.

صفحه کابینت سرامیک

استفاده از سرامیک و یا کاشی در طراحی صفحه کابینت جز موارد کم هزینه می باشد که در ازای قیمت پایین مشکل نگه داری سخت تر را در این صفحات شاهد هستیم.

صفحه کابینت استیل ضد زنگ

یکی از بهترین انتخاب ها برای کسانی که بیشتر از بحث دکوراسیون به آشپزی در آشپزخانه مقاوم علاقه دارند، صفحه کابینت استیل می باشد.

این صفحات به علت ویژگیهایی نظیر ضد زنگ بودن، تمیز شدن سریع، مقاوم بودن و… یکی از بهترین و بیشترین انتخاب برای آشپزان به شمار می فرایند. البته نکته مهم اینکه این صفحات از نظر زیبایی چیزی از دیگر صفحات موجود کم ندارند.

صفحه کابینت کورین

سنگ کورین یکی از پرطرفدارترین صفحات کابینت است که با نام های دیگری نظیر سنگ مهندسی و سنگ پلی گرانیت نیز شناخته می گردد. این سنگ مصنوعی دارای استحکام خوب و نگهداری آسان است.

صفحه کابینت سنگ صابون

این دسته از صفحات نیز جز صفحات مصنوعی می باشد که عمر طولانی دارند ولی در طرف مقابل هزینه آنها بسیار بالا است. این سنگ ها در مقابل انواع آلودگی،باکتری و لکه ها مقاوم تر از سایر صفحات کابینت ها هستند.

صفحه کابینت مرمر

اگر در مرحله اول به طراحی کلاسیک بیشتر از مدرن علاقه نشان دادید یکی از انتخاب های متناسب برای طرح کابینت کلاسیک، سنگ مرمر است. این سنگ طبیعی با تم رنگ سفید کابینت ها بیشتر هماهنگ می شد ولی نسبت به صفحات گرانیتی بیشتر مستعد خط و خش خواهد بود.

7 نکته مهم برای انتخاب کابینت مناسب آشپزخانه

با تمام توضیحات ارائه شده، شاید هنوز برای بسیاری افراد انتخاب کابینت مناسب کار سختی باشد. برای تکمیل کردن انتخاب درست می توان نکات مهم زیر را در نظر گرفت.

  1. انتخاب تم (کلاسیک یا مدن) مناسب برای درها که قابل رویت ترین قسمت کابینت هستند
  2. سبک های تم و رنگ های انتخابی را محدود کنید
  3. ایجاد سازمان یافتگی بین تمام اجزای آشپزخانه
  4. نوع جنس انتخاب شده خود را در نظر بگیرید
  5. به کاربردی بودن و زیبایی در کنار هم توجه کنید
  6. استفاده از حداکثر فضای موجود برای داشتن آشپزخانه کارآمد
  7. تنها به مدل های دیده شده در اینترنت تکیه نکنید و به نمایشگاه سر بزنید تا از احتیاج واقعی آشپزخانه خود با خبر شوید

سخن پایانی

آشپزخانه توسط کابینت بندی جلوه و زیبایی خاص خود را پیدا می نماید. همین دلیل است که باعث می گردد طراحان و خانه داران نگرانی ویژه ای در این مورد داشته باشند. در این مطلب نکات کلیدی و بسیار مهمی برای داشتن انتخابی مناسب و درست برای کابینت آشپزخانه ارائه شده است.

منبع: کوئیک سازه

به "کابینت آشپزخانه خود را چگونه انتخاب کنیم؟ انواع جنس کابینت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کابینت آشپزخانه خود را چگونه انتخاب کنیم؟ انواع جنس کابینت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید