برنامه دولت برای جیره بندی آب چیست؟

به گزارش وبلاگ مونوپاد، حمیدرضا جانباز، روز یکشنبه در نشست خبری با موضوع تامین آب و برق کشور در ستاد وزارت نیرو اضافه کرد: کوشش ما از شش تا هفت سال گذشته این بوده که به جای اعمال قطعی یا جیره بندی آب، موضوع کمبود آب را با اعمال مدیریت فشار و هم افزایش حجم مخازن مدیریت کنیم.

برنامه دولت برای جیره بندی آب چیست؟

وی درباره شرایط بارش ها گفت: امسال به لحاظ بارشی و درجه حرارت، سال خاصی در کشور است؛ به گونه ای که در شش حوضه اصلی آبریز، شاهد کاهش بارش هستیم به طوری که بارش های امسال نسبت به مدت مشابه پارسال 52 درصد کاهش یافته و نسبت به دوره بلندمدت 37درصد کاهش رخ داده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: بیشترین کاهش بارش در حوضه شرق کشور و فلات مرکزی با 53 درصد به وقوع پیوسته و کمترین بارش هم در حوضه شمال غرب و در حوضه آبریز دریاچه ارومیه با حدود 13 درصد است.

جانباز اضافه نمود: علاوه بر کاهش بارش در کشور، افزایش بی رویه و زودرس دما هم موجب نگرانی هایی شده که مشکلاتی را در تابستان امسال به وجود آورده است.

وی ادامه داد: افزایش یا کاهش دمای هوا بر روی فعالیت کولرهای آبی اثر گذار است زیرا کولرها در مرکز فلات ایران طی ماه های گرم سال حدود 11 درصد آب مصرفی را به خود اختصاص می دهند و هرچه هوا خنک تر باشد این مصرف کاهش می یابد که می تواند بر فرایند تامین آب اثرگذار باشد.

کاهش 60 درصدی ورودی به سدهای کشور

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در باره شرایط سدهای تامین آب شرب گفت: تامین آب شرب حدود 500 شهر و به طور دقیق 467 شهر وابسته به منابع آب سدها هستند، مقدار ورودی آب سدها در امسال آبی نسبت به میانه سال گذشته 60 درصد کاهش یافته و مقدار حجم آب سدها هم 34 درصد کاهش دارد.

جانباز ادامه داد: تابستان امسال در بعضی از استان ها شرایط سختی وجود دارد که منجر به ناپایداری تامین آب در سطح شهرها شده است.

وی درباره تنش آبی گفت: اگر مقدار فراوری و مصرف آب برابر باشد شرایط تنش آبی اطلاق می گردد براین اساس در حال حاضر 304 شهر در معرض تنش آبی هستند.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اعلام نمود: 304 شهر در معرض تنش آبی و 101 شهر در شرایط قرمز تامین آب قرار دارند به این معنا که مصرف بالاتری از مقدار فراوری دارند.

به گفته جانباز، در سال های گذشته رقم شهرهای دارای تنش بسیار بالاتر بود به طوری که در سال 94 حدود 285 شهر در شرایط قرمز تامین آب بودند.

وی در باره طرح های در دست اجرا برای مقابله با تابستان سخت، اضافه نمود: پروژه و برنامه های مختلفی را برای پایداری و ارتقای کیفی آب در نقاط مختلف کشور اتخاذ کردیم که عمده آنها مربوط به بازسازی، افزایش حجم مخازن ذخیره، ارتقای کیفی، نمک زدایی آب شرب و تکمیل طرح های اولویت دار است.

بیش از 8 هزار روستا آبرسانی سیار می شوند

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: در جایی که امکانات موجود نباشد، مجبور به استفاده از برنامه آبرسانی سیار هستیم و براین اساس تابستان امسال هشت هزار و 405 روستا به وسیله ناوگان سیار آبرسانی می شوند.

منبع: ایرنا

آخرین اخبار حوزه انرژی را از صفحه انرژی و کالای وبلاگ مونوپاد دنبال کنید.

منبع: تجارت نیوز

به "برنامه دولت برای جیره بندی آب چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه دولت برای جیره بندی آب چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید