ملایی: طرح شهرهای فعال ایران شفا نسخه ای عملیاتی برای کاهش کم تحرکی شهروندان است

به گزارش وبلاگ مونوپاد، رئیس فدراسیون ورزش های همگانی گفت: اگر از امروز اقدامات موثری برای ایجاد شهرهای فعال و بهبود شرایط محیط زیست شهروندان ایران فراهم نکنیم، دهه آینده دهه بحران سلامت و کم تحرکی خواهد بود.

ملایی: طرح شهرهای فعال ایران شفا نسخه ای عملیاتی برای کاهش کم تحرکی شهروندان است

به گزارش وبلاگ مونوپاد و به نقل از سایت فدراسیون ورزش های همگانی، افشین ملایی رئیس این فدراسیون درباره عقد قرارداد بین شهرداری یزد و فدراسیون ورزش های همگانی جهت اجرای طرح شهر فعال بیان نمود: پروژه شهرهای فعال ایران، شفا از پروژه های راهبردی فدراسیون ورزش های همگانی است. شهر یزد که هم اکنون به عنوان پیشاهنگ این پروژه وارد میدان شده است، دومین استان کم تحرک ایران است و امید است این پروژه موجبات توسعه فعالیت بدنی در شهر یزد را فراهم آورد.

ملایی ضمن اشاره به تغییر سبک زندگی مردم یادآور شد: کم تحرکی به مرحله بحران رسیده است و هم اکنون وارد مرحله هشدار کم تحرکی در سطح ملی شده ایم. متناسب با رشد شیوع کم تحرکی که در سطح ملی به 56 درصد رسیده، افزایش چاقی در کشور به شکل میانگین به عدد 59 درصد رسیده است. در نهایت باعث شده بیش از 80 درصد مرگ و میرهای کشور ناشی از بیماری هایی باشد که بر اثر کم تحرکی به وجود می آید. در سال 1400 وارد مرحله میان سالی جمعیت خواهیم شد. اگر از امروز اقدامات مؤثری را برای بهبود شرایط محیط زیست شهروندان ایران فراهم نکنیم، دهه آینده دهه بحران سلامت و کم تحرکی خواهد بود.

وی ادامه داد: متأسفانه یزد بعد از بوشهر دومین استان کم تحرک کشور است که این موضوع شرایط خاصی را برای ما به وجود می آورد. یقیناً نگرش مدیران و زحمت کشان شورای شهر استان باعث شده تا این پروژه با شهر تاریخی یزد شروع گردد. امیدواریم آثار این پروژه ملی باعث کاهش شیوع بیماری های ناشی از کم تحرکی باشد. سبک زندگی و افزایش آمار کم تحرکی، عظیم ترین چالشی است که در حوزه تندرستی با آن روبرو هستیم. توسعه ورزش همگانی و فعالیت های بدنی مؤثرترین راه برای مدیریت این بحران ملی است. توسعه ورزش همگانی برای تمام سنین مؤثر خواهد بود، خصوصاً برای اقشاری که بیشتر در معرض کم تحرکی هستند، مانند بانوان، سالمندان و بچه ها که به دلیل زندگی آپارتمانی فرصت فعالیت ورزشی را مثل سال های گذشته ندارند.

رئیس فدراسیون ورزش های همگانی اضافه نمود: با توسعه ورزش همگانی، فرصت های بسیاری در حوزه اجتماعی، مالی و بهبود رفتارهای اجتماعی به وجود خواهد آمد و برای تحقق این شرایط احتیاج به مشارکت جدی مدیران شهری داریم. توسعه زیرساخت های ورزشی، یک گام بسیار عظیم برای توسعه ورزش همگانی است. هدف اصلی که شهرداران عظیم جهان آن را دنبال می نمایند، ترویج فعالیت ورزش همگانی برای تمام سنین و اقشار است. باید توسعه شهری در حوزه زیرساخت های ورزشی، محرومیت زدایی، عدالت و توجه به اقشار آسیب پذیر را سرلوحه فعالیت های شهری قرار دهیم. من امروز را روز تاریخی در توسعه ایران می دانم، چون روزی است که مدیران شهری دست به دست یکدیگر می دهند تا با یک گام بلند، به سمت ایجاد شهرهای فعال حرکت کنیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "ملایی: طرح شهرهای فعال ایران شفا نسخه ای عملیاتی برای کاهش کم تحرکی شهروندان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ملایی: طرح شهرهای فعال ایران شفا نسخه ای عملیاتی برای کاهش کم تحرکی شهروندان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید