چرا مدت زمان پروازها طولانی تر از 40 سال پیش شده است؟

به گزارش وبلاگ مونوپاد، زمان پرواز

تعداد سفرهای هوایی امروز نسبت به گذشته افزایش زیادی پیدا نموده و هواپیماهای پیشرفته زیادی ساخته شده که باعث پروازهای امن تر، راحت تر و سریع تر شده اند. اما با وجود همه پیشرفت ها، نگاهی به مدت زمان پروازها نشان می دهد که زمان پروازها نسبت به 40 سال گذشته بیشتر شده است! مثلا امروز یک پرواز بدون توقف از نیویورک تا هوستون حدود 4 ساعت طول می کشد اما در سال 1973 مدت زمان همین پرواز حدود 2 ساعت و نیم بود. به نظر می آید در طول این سال ها علی رغم پیشرفت صنعت هواپیمایی زمان پرواز بسیار طولانی تر شده است. اما چرا؟ برای رسیدن به جواب این سوال در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید.

چرا مدت زمان پروازها طولانی تر از 40 سال پیش شده است؟

آیا واقعا زمان پروازها در نسبت به سالیان گذشته بیشتر شده است؟ برای رسیدن به جواب این سوال باید نگاهی به آمارها بیندازیم: پرواز بین لندن تا ادینبرگ نسبت به اواسط دهه 90 به طور میانه حدود 10 دقیقه بیشتر شده است. این نتیجه گیری برای جهت پروازی مادرید تا بارسلون هم بدست می آید و پرواز نیویورک تا شیکاگو هم که در سال 1996 حدود 2 ساعت و نیم طول می کشید امروز به 2:50 دقیقه رسیده است. اینجاست که سوالی بزرگ فکر را مشغول می نماید چرا زمان پرواز نسبت به سالیان گذشته بیشتر شده است؟

دلایل زیادی برای زمان بیشتر پرواز از نقطه A تا B وجود دارد؛ یکی از این دلایل تراکم مسافران در زمین و آسمان است! در واقع سال ها قبل تعداد مسافران و تعداد پروازهای ورودی و خروجی خیلی کمتر بود و بیشتر فرودگاه ها هم برای همین تعداد مسافران طراحی شده بودند اما امروز رشد پروازها باعث تاخیر در رسیدن به مقصد می شود. جالبه که زمان پرواز از لحظه آغاز حرکت هواپیما تا لحظه ایستادن کامل هواپیما محاسبه می شود و تمام زمان هایی که صرف فرود می شود هم به پای زمان پرواز گذاشته می شود. مثلا در فرودگاه های شلوغ و پرتراکمی مثل هیتروی لندن زمان زیادی صرف پارک هواپیماها می شود که همه این زمان ها در مدت زمان طول پرواز محاسبه می شوند. اروپا و لندن در تابستان 2016 گردشگران زیادی داشت و رکورد تعداد گردشگران حتی در تابستان 2017 هم شکسته شد و این نشان می دهد آسمان اروپا پر از هواپیماست!

اما یکی از مهمترین دلایل بیشتر شدن زمان پروازها، صرفه جویی در هزینه هاست که به قیمت سوخت برمی شود! از سال 2000 تا 2009 قیمت سوخت رشد زیادی داشته و از گالنی 0.7 دلار به بیش از 3 دلار رسیده است. ایرلاین ها خیلی زود متوجه شدند که با پرواز آهسته تر می توانند سالیانه میلیون ها پوند ذخیره نمایند چون پرواز با سرعت آهسته تر به سوخت کمتری احتیاج دارد اما با این روش مطمئنا مسافران دیرتر به مقصد می رسند!

طبق گزارش ها در سال 2008، ایرلاین جت بلو توانست در طول یک سال با اضافه کردن 2 دقیقه به طول هر کدام از پروازهایش، حدود 13.6 میلیون دلار پس انداز کند. البته این روش اصلا تاکتیک تازهی نیست؛ در سال 2013 هم ریانیر ایرلاین (airline Ryanair) به هر یک از خلبان هایش گفته بود که برای صرفه جویی در سوخت و -در نتیجه ذخیره بیشتر پول- زمان هر یک از پروازها را دو دقیقه بیشتر نمایند. طبق تحقیقات سال 2014، مصرف سوخت جت در آمریکا بعد از یک دوره اوج گیری در سال 2005، در طول 10 سال بیش از 15 درصد کاهش پیدا نموده که این میزان معادل بیش از 200 هزار بشکه در روز است.

با این حال اگر هواپیماها با سرعت بیشتری حرکت نمایند می توانند مسافران را راضی تر نگاه دارند چون مشتری ها همواره تمایل دارند که زودتر به مقصد برسند و از طرفی با سریع تر رسیدن به مقصد، هم هزینه کارکنان هواپیما کاهش پیدا می نماید و هم سری تازه مسافران سریع تر سوار هواپیما می شوند.

علت دیگر برمی شود به وقت شناسی و آن تایم بودن! در واقع در طول تاریخ صنعت هواپیمایی همواره ایرلاین های آن تایم تر مشتری های بیشتری داشتند، اما گاهی وقوع چند دقیقه ای تاخیر، اجتناب ناپذیر است و آن ها برای اینکه مشتریان خود را از دست ندهند رو می آوردند به اغراق در زمان تقریبی پرواز! برای شرح این مورد باید به این نکته اشاره کنیم که جت های مسافرتی در هیچ زمانی مثل امروز تا این حد پیشرفته نبوده اند. با هواپیماهایی مثل بوئینگ 787، ایرباس A320neo و … پروازها امن تر، راحت تر و بی سروصداتر شده اند و حتی سوخت کمتری هم استفاده می نمایند. حتی این هواپیماهای تازه می توانند بسیار سریع تر از هواپیماهای دوره های قبل پرواز نمایند. همین چند وقت پیش بود که ایرلاین مقرون به صرفه قیمت نروژی اظهار داشت که توانسته با بوئینگ 787 جهت بین نیویورک تا لندن را در عرض 5 ساعت و 13 دقیقه طی کند، این زمان سه دقیقه سریع تر از رکورد قبلی بود.

با تمام این حرف ها، تحقیقات نشان می دهد که در طول دو دهه گذشته، علی رغم تکنولوژی های تازه اما زمان پیش بینی شده برای طول پروازها به مقدار 50 درصد بیشتر شده است. در واقع گاهی ایرلاین ها در اعلام زمان پیش بینی شده برای پروازها اغراق می نمایند تا خود را وقت شناس نشان دهند! ایرلاین ها با این کار می توانند علی رغم تمام تاخیرهای غیر منتظره در نزد مشتریان همچنان وقت شناس باقی بمانند! در واقع ایرلاین ها برای نمایش زمان دقیق طول پرواز همواره تحت فشار هستند و آنالیزها هم نشان می دهد که چطور زمان بندی پرواز در خیلی از جهتها در فاصله سال های 1996 تا 2015 افزایش پیدا نموده است.

این روزها سفرهای هوایی هواداران زیادی پیدا نموده است و بسیاری از مسافران، هواپیما را به دیگر روش های سفر ترجیح می دهند چون می توانند به سرعت به مقصد برسند و در زمان و انرژی صرفه جویی نمایند. طراحی موتور هواپیماها و مواد سازنده آن ها در طول سال ها بسیار حرفه ای تر شده است اما علی رغم همه پیشرفت ها امروز سفرهای هوایی با دردسرهای تازهی هم روبرو شده است: صف های طولانی چک این در فرودگاه، غذاهای گران و جایگاه های به هم چسبیده در هواپیما!

منبع: telegraph.co.uk

منبع: الی گشت

به "چرا مدت زمان پروازها طولانی تر از 40 سال پیش شده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا مدت زمان پروازها طولانی تر از 40 سال پیش شده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید