کرونا چه تفاوتی با آنفلوآنزا دارد؟

به گزارش وبلاگ مونوپاد، خبرنگاران/خراسان رضوی یک فوق تخصص اطفال با اشاره به سختی تشخیص بیماری های آنفلوآنزا و کرونا گفت: معمولا تشخیص کرونا و آنفلوآنزا باید به وسیله متخصص انجام گردد. حتی در بعضی مواقع برای گروه های پزشکی نیز تشخیص این 2 بیماری سخت است.

کرونا چه تفاوتی با آنفلوآنزا دارد؟

دکتر احمدشاه فرهت در گفت وگو با وبلاگ مونوپاد در مورد تفاوت های کرونا و آنفلوآنزا بیان نمود: می توان تفاوت این 2 بیماری را به زبان ساده بیان نمود تا مورد توجه خانواده ها قرار گیرد اما خانواده ها برای این تشخیص کوشش ننمایند. در آنفلوآنزا تب به صورت دفعی و آنی ایجاد می گردد در حالی که تب بیماری کرونا کندتر بروز پیدا می نماید. بعلاوه بیماری آنفلوآنزا اغلب با آبریزش و گرفتگی بینی همراه است اما در کرونا این علائم کمتر دیده می گردد. به علاوه گرفتگی ریوی و سرفه در بیماری آنفلوآنزا کمتر دیده می گردد اما کرونا گرفتاری ریوی شدیدی ایجاد می نماید و از نظر زمانی نیز علائم کرونا اغلب در هفته دوم و در آنفلوآنزا کمی زودتر بروز پیدا می نماید.

این فوق تخصص اطفال ادامه داد: آنفلوآنزا اسهال و استفراغ بیشتری نسبت به کرونا دارد؛ لذا بیماران آنفلوآنزا شدیدتر و بدحال تر هستند. شدت بیماری کرونا در اطفال و بیماران کودک کمتر است. بعضی مواقع پزشکان نیز نمی توانند تفاوت های میان این 2 بیماری را تشخیص دهند؛ از این رو با انجام آزمایش و تست PCR این تشخیص صورت می گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا واکسیناسیون کرونای اطفال توصیه می گردد یا خیر اظهار کرد: در حال حاضر در ایران به افراد بالای 12 سال واکسن کرونا تزریق می گردد و واکسیناسیون افراد کمتر از 12 سال در حال آنالیز و تحقیق است؛ لذا نتایج آن همچنان معین نیست و پس از اعلام نتایج می توان در این خصوص اظهار نظر کرد. در حال حاضر در کشور آمریکا بچه ها بین 6 تا 12 سال واکسن کرونا دریافت می نمایند و در کشور کوبا نیز به بچه ها بالای 2 سال واکسن تزریق می گردد.

فرهت بیان نمود: تزریق واکسن آنفلوآنزا به بچه ها توصیه می گردد و با توجه به اینکه موج آنفلوآنزا در اواخر آبان و آذر و موج دیگری در بهمن ماه ایجاد می گردد، بنابراین دریافت واکسن کرونا در حال حاضر نیز اثرگذار خواهد بود.

این فوق تخصص اطفال درباره آخرین داده ها در زمینه تهدیدات کرونا برای بچه ها بیان نمود: خطر و تهدید بیماری کرونا برای بچه ها نسبت به بزرگسالان کمتر است؛ به عنوان مثال ابتلا به کرونا در بزرگسالان به ویژه افرادی که سن بیشتر و بیماری زمینه ای دارند، همچون خودرویی است که با سرعت 150 کیلومتر بر ساعت تصادف اما در اطفال مانند وسیله ای است که با سرعت 50 کیلومتر بر ساعت تصادف می نماید.

فرهت ادامه داد: مرگ ومیر و فوت افراد در سرعت 150 کیلومتر بیشتر است و مسائل زودهنگام مانند شکستگی پا و دست در تصادف با سرعت 50 کیلومتر بر ساعت بیشتر اتفاق می افتد. به این ترتیب در بچه ها شانس ابتلا به کرونا، عوارض ناشی از آن و مرگ ومیر کمتر است اما این موضوع به این معنا نیست که پروتکل ها به وسیله بچه ها رعایت نگردد.

وی اضافه نمود: بر این اساس و با توجه به اینکه ابتلای بچه ها به کرونا ممکن است بدون علائم باشد، آن ها ممکن است به والدین، پدربزرگ، مادربزرگ و... نزدیک شوند؛ لذا احتمال انتقال ویروس افزایش می یابد؛ در حالی که معمولا بزرگ سالان فاصله اجتماعی را رعایت نموده و از ماسک استفاده می نمایند.

فرهت در مورد درمان آنفلوآنزا و کرونا اعلام کرد: هر 2 بیماری عفونت ویروسی است و درمان اختصاصی ندارد اما اگر عارضه ای مانند اسهال، گوش درد، سینه پهلو و... ایجاد کند، درمان های اختصاصی مانند جبران آب بدن، مصرف آنتی بیوتیک و... توصیه می گردد. از این رو تا زمانی که این بیماری ها عارضه ایجاد نکند، درمان اختصاصی ندارد و تنها استراحت، مصرف مایعات بیشتر و در صورت بروز تب مصرف استامینوفن در فرایند بهبود و درمان اثرگذار خواهد بود.

این فوق تخصص اطفال در مورد اقدامات پیشگیرانه از شیوع و انتقال ویروس کرونا در مهدکودک ها بیان کرد: اگر بچه ها به مدرسه نفرایند، ممکن است سالانه 2 تا سه مرتبه بیمار شوند اما اگر به مهد کودک بفرایند، به طور میانگین هفت بار مریض خواهند شد. رفتن بچه ها به مهد کودک احتمال ابتلا به بیماری را افزایش می دهد زیرا در این محیط ها تعداد زیادی از آنان کنار یکدیگر قرار دارند و ممکن است کودک مبتلا به بیماری در دوره کمین و بدون علائم باشد؛ لذا مربی و مدیر مهد کودک بیماری او را تشخیص ندهد و در نتیجه بیماری به سایر بچه ها نیز انتقال پیدا می نماید و پس از گذشت 2 یا سه روز که علائم بروز می یابد، کودک مبتلا به مدرسه یا مهدکودک نمی آید؛ در حالی که پیش از آن بیماری منتقل شده است.

فرهت اظهار کرد: آنفلوآنزا و سرماخوردگی بیماری های شایع و واگیردار این فصل به شمار می رود و راه چاره پیشگیری از انتقال ویروس در مهد کودک ها این است که در صورت امکان بچه ها به مهدکودک و مدرسه نفرایند اما اگر ضروری است که مدرسه یا مهد کودک بفرایند، باید مدارس با تعداد دانش آموز کمتر فعالیت نمایند. بعلاوه بهتر است بچه ها واکسن تزریق نموده باشند تا از این طریق شانس ابتلا به بیماری کاهش پیدا کند. بچه های که به بیماری مبتلا می شوند نیز نباید تحت هیچ شرایطی به مدرسه یا مهد کودک بفرایند.

بخش هایی از این گفت وگو را در ویدیوی زیر مشاهده کنید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "کرونا چه تفاوتی با آنفلوآنزا دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا چه تفاوتی با آنفلوآنزا دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید