کلانتری: آلودگی هوا تلفات کرونا را بیشتر می نماید

به گزارش وبلاگ مونوپاد، تهران (پانا) - معاون رئیس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست می گوید که افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون می تواند تا 8 درصد تلفات کرونایی را بیشتر کند.

کلانتری: آلودگی هوا تلفات کرونا را بیشتر می نماید

به گزارش ایسنا، عیسی کلانتری در برنامه پایش سیما، با اشاره به این که در حال حاضر دغدغه ما سرد شدن هوا و به دنبال آن افزایش تعداد روزهای آلوده است، اظهار کرد: متاسفانه سال جاری آلودگی هوا با شیوع بیماری کرونا مصادف شده است و بر اساس مقالات علمی هر واحد افزایش در غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون، 8 درصد تلفات بیماران کرونایی را بیشتر می نماید و حتی در بعضی مقالات این رقم 15 درصد است.

وی ادامه داد: از این رو ما باید در فصل سرما تکلیف خود را با خودروهای دیزلی، کامیون ها، اتوبوس ها و نیروگاه هایی که از مازوت استفاده می نمایند روشن کنیم و این موارد را نیز به رییس جمهوری منعکس نموده ایم. نیروگاه های اطراف شهرهای عظیم در فصل سرما نباید از مازوت استفاده نمایند و ورود کامیون ها باید به شهرهایی مانند تهران ممنوع گردد، چراکه آلایندگی بسیار بالایی دارند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که در کشور حدود 60 تا 70 هزار دستگاه خودروی دیزلی وجود دارد، توضیح داد: این خودروهای آلاینده در کنار نیروگاه هایی که از مازوت استفاده می نمایند 80 درصد علت آلودگی هوا هستند بنابراین باید تمهیدات لازم اندیشیده گردد.

کلانتری در ادامه این برنامه ضمن اشاره به وقوع آتش سوزی های مکرر در جنگل ها و مراتع کشور طی تابستان سال جاری، اظهار کرد: بخشی از آتش سوزی های جنگل ها طبیعی و بخشی دیگر غیرطبیعی است. گاهی اوقات رعد و برق سبب وقوع آتش در جنگل ها می گردد، برای مثال آتش سوزی در جنگل های کالیفرنیا به این علت بوده است ولی در کشور ما آتش سوزی های طبیعی کم رخ می دهد.

خسارت آتش سوزی های جنگلی قابل اغماض است

به گفته کلانتری عمده آتش سوزی های جنگلی ما در منطقه زاگرس به دلیل اختلافات قومی قبیله ای است و مردم باید خیلی مراعات نمایند. در کل طی سال جاری حدود 2300 هکتار از نواحی جنگلی و 19 هزار هکتار از مراتع ما در آتش سوزی ها سوخته است. این در مقابل 13 میلیون هکتار جنگل قابل اغماض است.

شرط شماره گذاری خودروهای فراوری 99

معاون رییس جمهور در بخشی دیگر از این برنامه تاکید نمود: سازمان حفاظت محیط زیست تنها در صورت ارتقای استاندارد خودروهای فراوریی سال 99 به یورو 5 به آن ها مجوز خواهد داد. خودروساز نباید خودروهای فراوریی قبل از سال 99 را با عنوان خودروهای 99 عرضه کند.

انتقاد از طرح مجلس برای حذف سهم محیط زیست از عوارض آلایندگی

کلانتری در ادامه ضمن اشاره به طرح مجلس برای حذف سهم محیط زیست از عوارض آلایندگی، گفت: در قانون مالیات آمده است که واحدهای آلاینده یک درصد از فروش خود را به عنوان عوارض آلایندگی و جریمه پرداخت نمایند تا در اختیار محیط زیست قرار گیرد. این رقم سالانه حدود 3 تا 4 هزار میلیارد تومان می گردد. در حال حاضر شمال کشور زیر پسماند مدفون شده است و بیشتر کارخانه های درجه دو و سه فاضلاب خود را بدون تصفیه رهاسازی می نمایند. قرار بود که ما با استفاده از سهم خود از عوارض آلایندگی این مسائل را رفع کنیم.

به گفته وی قرار بود که سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس بودجه ای که به وسیله عوارض آلایندگی در اختیار دارد، تمام صنایع آلاینده کشور را با همکاری دانشگاه ها پایش کند. این در حالی است که اکنون حدود 7 درصد این صنایع پایش می گردد و اگر طرح مجلس تصویب گردد تمام این برنامه ها از بین می رود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه نمود: متاسفانه این پول در اختیار دستگاه هایی از جمله استانداری ها قرار می گیرد تا برای بهبود شرایط محیط زیست استان ها هزینه گردد اما تا امروز یک ریال برای محیط زیست از این محل هزینه نشده است.

تمام روغن نباتی، سویا و ذرت وارداتی در کشور تراریخته است

وی در ادامه ضمن اشاره به محصولات تراریخته گفت: این محصولات امروز بخشی از مواد غذایی جهان را تامین می نماید. تقریبا تمام روغن های نباتی، سویا و ذرت وارداتی در کشور تراریخته است ولی به محققان خودمان اجازه نمی دهیم که تحقیقات خود در این زمینه را تکمیل نمایند.

کلانتری ادامه داد: بر اساس مطالعات من و نظر وزارت بهداشت، مصرف روغن های محصولات تراریخته مسئله ای برای انسان ندارد. اما جنگ و دعوای های بی موردی در این زمینه است. در جهان 210 میلیون هکتار زیر کشت تراریخته است این میزان بیش از 30 برابر کشت زیر آبی ما در کشور است. همچنین مخالفان تراریخته دلیل علمی برای مخالفت ندارند.

معاون رییس جمهور در بخش پایانی این برنامه با بیان این که به شخصه من موافق افزایش قیمت بنزین بودم چراکه مصرف سرانه بنزین در کشور ما تقریبا از همه کشورهای جهان بالاتر است، شرح داد: یا باید واردات خودرو آزاد گردد یا خودروهای ساخت داخل استانداردهای بهتری داشته باشند. در همه جهان خودرو ارزان است و بنزین گران؛ اما در ایران این موضوع برعکس است.

منبع: خبرگزاری پانا

به "کلانتری: آلودگی هوا تلفات کرونا را بیشتر می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلانتری: آلودگی هوا تلفات کرونا را بیشتر می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید