روش های معجزه آسای درمان ترک دست و پا

به گزارش وبلاگ مونوپاد، اگر ترک های پاشنه عمیق باشد، فرد در هنگام ایستادن درد و احساس ناخوشایندی را تجربه خواهد نمود. با افزایش سن، پوست دست خشک تر شده و به آسانی ترک بر می دارد. بعلاوه امکان قرمز شدن و پوسته پوسته شدن دست ها وجود دارد، همه این موارد نشانه خشکی پوست است. خشکی سر انگشتان انجام ساده ترین کارها مانند تایپ کردن، ورق زدن کتاب و یا فشار دادن دکمه ها را به کاری سخت و سخت تبدیل می نماید.

روش های معجزه آسای درمان ترک دست و پا

ترک دست و پا چیست؟

ترک پاشنه پا که از آن تحت عنوان شقاق پاشنه (heel fissures) هم یاد می گردد، عارضه ای رایج است که باعث ایجاد احساس ناخوشایندی در پاها می گردد. در این حالت پوست ناحیه پاشنه پا خشک و ضخیم شده و گاهی در اطراف لبه های پاشنه پینه های قهوه ای یا زرد رنگ هم ایجاد می گردد.

معمولاً تنها مسئله ای که ترک پاشنه برای فرد ایجاد می نماید، ظاهر ناخوشایند آن است. ولی در موارد شدیدتر ترک ها دردناک می گردد و حتی امکان بروز عفونت هم وجود دارد. براساس آمار 20 درصد شهفرایندان آمریکایی به این عارضه دچار می شوند و در این میان زنان نیمی از افراد مبتلا را تشکیل می دهند.

اگر ترک های پاشنه عمیق باشد، فرد در هنگام ایستادن درد و احساس ناخوشایندی را تجربه خواهد نمود. گاهی اوقات ترک های عمیق منجر به خونریزی هم خواهد شد. اگر درد شدید، تورم، قرمزی و سوزش برای چند روز ادامه داشته باشد، فرد حتماً باید به پزشک مراجعه کند.

از طرفی دیگر حتماً متوجه شده اید که با افزایش سن، پوست دست خشک تر شده و به آسانی ترک بر می دارد. بعلاوه امکان قرمز شدن و پوسته پوسته شدن دست ها وجود دارد، همه این موارد نشانه خشکی پوست است. خشکی سر انگشتان انجام ساده ترین کارها مانند تایپ کردن، ورق زدن کتاب و یا فشار دادن دکمه ها را به کاری سخت و سخت تبدیل می نماید.

خشکی پوست معمولاً بخش جدا ناپذیری از افزایش سن است، اما از طرفی دیگر نشانه ای از بروز درماتیت هم می تواند باشد. معمولاً در فصل های سرد سال مانند زمستان پوست خشک تر و تحریک پذیرتر می گردد. پزشکان از این عارضه به عنوان مسئله ای فصلی یاد نموده و معتقدند که با افزایش سن این مشکل بزرگ تر خواهد شد.

در فصل زمستان به دلیل استفاده از لوازم گرمایشی و بخاری ها، هوای درون خانه بسیار خشک می گردد، این مشکل حتی با وجود استفاده از دستگاه بخور پابرجا خواهد بود. از طرفی دیگر با افزایش سن، پوست چربی کم تری فراوری می نماید، بنابراین با افزایش سن خشکی پوست به مسئله ای جدی تر تبدیل می گردد.

↑دلیل ترک پاشنه پا چیست؟

خشکی پوست اغلب باعث ترک پاشنه پا می گردد. بر اثر فشار وارد شده به لایه چربی موجود در پاشنه پا، پوست این ناحیه به اطراف کشیده می گردد. اگر پوست فاقد رطوبت کافی باشد، سخت شده و قدرت کشسانی خود را از دست می دهد و در نهایت ترک هایی روی آن ایجاد می گردد.

دیگر دلایل ترک خوردگی پاشنه پا عبارتند از:

ایستادن طولانی مدت روی سطوح سخت

چاقی

کفش های پشت باز

کفش های نامناسب و تنگ

ساییدگی پشت پا بر اثر پوشیدن کفش

راه رفتن به روش غلط

آب و هوای سرد و خشک

↑ریسک فاکتورها در ایجاد ترک کف پا

برخی از عوامل فرد را بیش تر در معرض خشکی پوست و در نهایت ترک پاشنه پا قرار می دهد، این عوامل عبارتند از:

**چاقی

**دیابت

**پسوریازیس: یکی از مشهورترین بیماری هایی که با ترک های عمیق و دردناک کف پا همراه است، بیماری صدف یا پسوریازیس است. البته این بیماری به طور نادر در کف دست یا کف پا مشاهده می گردد اما چطور ترک های کف پای ساده را که ناشی از خشکی پوست است را از بیماری پسوریازیس تمایز دهیم، باید گفت اگر ترک های پا همراه با پوست قرمز و ملتهب باشد، این ترک ها ناشی از بیماری پسوریازیس است. پوست حالت چرمی شکل دارد و چون قابلیت ارتجاعی خود را از دست می دهد، پوست کف پا دچار ترک می گردد که همراه با درد است. این دسته از ترک های پا درمان متفاوتی نسبت به ترک های معمولی کف پا دارند. یعنی علاوه بر نرم نماینده ها باید از کرم های مخصوص برای درمان ضایعات پسوریازیست استفاده گردد.

** اگزما : اگزمای پوستی در برخی مواقع ممکن است باعث به وجود آمدن ترک در کف پا شوند. اما در صورت وجود اگزما ابتدا باید دلیل اصلی ریشه یابی گردد و بعد از به دست آوردن نتیجه درمان درست را به کار برد. البته یکی از دلیل های ایجاد اگزما می تواند ناشی از شغل فرد باشد. مثلا افرادی که پاهای شان دائما داخل مواد شیمیایی واقع شده است، در این مواقع باید پاها از این مواد دور نگه داشته شوند.

** کف پای صاف

** پای ورزشکاران (athletes foot) - نوعی بیماری قارچی

** عفونت های قارچی : ضایعات قارچی یکی دیگر از بیماری هایی است که ممکن است با مشکل ترک و پاشنه پا اشتباه گرفته گردد. این بیماری بیشتر در سنین بالا و افراد مسن دیده می گردد. در نگاه اول ممکن است فرد فکر کند به مشکل خشکی پوست ساده دچار شده است، اما اگر ترک ها با پوسته ریزی های چشمگیر همراه باشد و علاوه بر کف پا ناخن و اطراف ناخن را هم درگیر کند، آن موقع است که باید به بیماری قارچ پایی مشکوک شد. در این مواقع یک آنالیز آزمایشگاهی برای کشف دلیل انجام می گردد و اگر بیماری قارچی تایید گردد، آن وقت داروهای مناسب تجویز می گردد و بعد از مصرف طی مدت کوتاهی فرد بهبود پیدا می نماید.

** خار پاشنه

**کم کاری تیروئید

**سندروم شوگرن

** درماتیت کف پا : بیماری مادرزادی به نام کراتودرمی های کف پا وجود دارد که همان طور که اشاره شد دلیل اصلی به وجود آمدن این بیماری ها ژنتیک است. راه رفتن این افراد را می توان به کسانی که روی شیشه یا سنگلاخ راه می فرایند تشبیه کرد. برای همین پیاده روی و راه رفتن طولانی مدت برای این افراد مناسب نیست، چراکه با درد زیاد همراه است. این بیماری هم جزو بیماری هایی است که نباید با ترک های پاشنه پا عادی اشتباه گرفته گردد. با این حال چون این یک بیماری ارثی است، نمی توان انتظار بهبودی کامل را داشت، اما با یاری داروهای تجویزی می توان این بیماری را تحت کنترل گرفت.

↑دلیل ترک دست چیست؟

با افزایش سن، به صورت طبیعی پوست نازک تر و خشک تر می گردد. فرد در همه سال های زندگی پوست خود را در معرض تابش مستقیم نور آفتاب، باد و دیگر عوامل قرار داده است، این عوامل باعث تغییر حالت طبیعی و سالم پوست می گردد.

پوست برخی از افراد به صورت طبیعی چربی کمتری فراوری می نماید و برخی دیگر از افراد نسبت به برخی از مواد شیمیایی حساس تر هستند، این افراد بیش تر از دیگران در معرض خطر خشکی پوست شدید قرار دارند.

اگر فرد در معرض ابتلا به اگزما و یا آلرژی باشد، پوست حساس تری داشته و به همین خاطر واکنش شدیدتری به برخی مواد شیمیایی نشان می دهد. بنابراین به محض قرار گرفتن در معرض این مواد خشکی پوست و دانه های پوستی در او ظاهر می گردد.

از طرفی دیگر افراد مبتلا به پسوریازیس هم در معرض خشکی پوست شدید قرار دارند. شغل و کاری که فرد به آن مشغول است هم در گذر زمان باعث خشکی پوست دست خواهد شد. پرستاران و افرادی که مجبور به شستن مداوم دست های خود هستند هم به خشکی پوست دچار می شوند.

↑علائم ترک دست چیست؟

علامت رایج خشکی پوست شدید شامل پوست زبر و پوسته پوسته شده است. بعلاوه پوست خشک، قرمز به نظر می رسد، اگر فرد دارای پوست تیره تری باشد، خشکی پوست خود را به رنگ خاکستری نشان می دهد. علاوه بر این خارش پوست هم یکی دیگر از علائم شاخص این عارضه است. اگر خشکی پوست بسیار شدید باشد، ترک های پوستی شروع به خونریزی نموده و درد بسیار زیادی را ایجاد می نماید.

همانگونه که گفته شد، ترک های نزدیک ناخن های دست، کوچک بوده ولی گاهی این ترک ها چنان دردناک می شوند که فرد را از خواب بیدار می نماید. از طرفی دیگر اگر باکتری ها به وسیله این ترک خوردگی ها وارد پوست شوند، ایجاد عفونت می نمایند.

↑درمان های خانگی برای ترک پاشنه پا

کرم ها، پمادها و لوسیون های مرطوب نماینده، به پوست یاری می نماید تا رطوبت خود را حفظ نموده و در عین حال از خشک شدن پوست و ترک خوردن آن جلوگیری می نماید . از طرفی دیگر مرطوب نگه داشتن پوست به درمان پوست ترک خورده هم یاری می نماید .

اگر ترک پاشنه پا خفیف باشد، استفاده از کرم مرطوب نماینده دو یا سه بار در روز ممکن است منجر به حل مشکل گردد. از طرفی دیگر مالیدن پاشنه پا به یاری سوهان پا یا سنگ پا و سپس استفاده از مرطوب نماینده به برطرف پینه پا یاری می نماید. توجه کنید که نباید از سنگ پا به مقدار زیاد استفاده کرد، استفاده زیاد از این وسیله منجر به وخیم شدن اوضاع ترک پاشنه پا خواهد شد.

راه های زیر به درمان ترک پاشنه یاری می نماید:

استفاده از کرم مرطوب نمایند ه نرم نماینده و یا آب رسان

کرم های نرم نماینده به درون پوست نفوذ نموده و فقدان آب را کاهش می دهند. مواد تشکیل دهنده این دسته از کرم ها فضای خالی بین لایه های پوست را پر نموده و در نهایت باعث می شوند که پوست بافت نرم تر و انعطاف پذیرتری پیدا کند.

کرم های جاذب رطوبت به خارجی ترین لایه پوست نفوذ نموده و آب موجود در هوا را به سمت خود کشانده و در نهایت منجر به حفظ رطوبت پوست می گردد. از طرفی دیگر این دسته از کرم ها به افزایش ظرفیت آب پوست هم یاری می نماید.

اگر فرد در شرایط آب و هوایی خشک باشد، کر م های جاذب رطوبت به جای اینکه رطوبت را از جو جذب نمایند آن را از لایه های پایین تر پوست به سمت خود می کشانند. این کار در نهایت منجر می گردد که پوست رطوبت بیش تری را از دست بدهد. در این شرایط به همراه ابن گروه از کرم ها باید از کرم های پوششی مانند وازلین استفاده کرد.

استفاده از یک کرم مرطوب نماینده پوششی روی لایه های زیرین

بعد از اینکه کرم مرطوب نماینده از نوع نرم نماینده و جاذب رطوبت جذب گردد، باید از یک کرم پوشاننده غلیظ تر روی آن استفاده کرد. این کار باعث پوشاندن کرم های زیرین شده و اثر بخشی آن ها را بهتر خواهد نمود.

در واقع اگر پوست با لایه ای نازک از این نوع کرم پوشانده گردد، کرم مرطوب نماینده تبخیر نشده و در نهایت بهتر عمل خواهد نمود.

انواع این کرم ها عبارتند از:

- وازلین

- لانولین (lanolin)

- روغن های معدنی

- سیلیکون ها

وازلین موثرترین نوع از این دسته کرم ها است و تا 98 درصد اجازه نمی دهد که لایه خارجی پوست آب خود را از دست بدهد. از طرفی دیگر این نوع از کرم ها چرب و چسبنده بوده و استفاده از آن با سختی های خاص خود همراه است.

پوشیدن جوراب صد در صد کتانی در تختخواب

بعد از استفاده از وازلین باید جواب کتانی به پا کرد، این کار یاری می نماید تا:

- رطوبت درون پا باقی بماند

- به پوست پاشنه پا اجازه نفس کشیدن داده می گردد

- از لک شدن ملحفه تخت جلوگیری می گردد

- اگر این مراحل چند بار در روز تکرار گردد، پوست پاشنه پا در نهایت نرم تر خواهد شد.

- استفاده از کراتولیتیک برای پوست های ضخیم تر

- زمانی که پوست پاشنه پا ضخیم می گردد، استفاده از کراتولیتیک (keratolytic) به همراه سایر درمان ها به نازک شدن آن یاری می نماید.

- این ماده با جدا کردن سلول های مرده از پوست به نازک تر شدن پوست یاری نموده و از طرفی دیگر اجازه می دهد تا پوست مرطوب باقی بماند.

کراتولیتیک ها شامل:

* آلفا هیدروکسی اسیدها (alpha hydroxy acids) مانند لاکتیک اسید و گلیکولیک اسید

* سالیسیلیک اسید

* اوره

* فرآورده هایی که به صورت همزمان شامل کراتولیتیک و فرآورده های جاذب رطوبت باشند، موثرتر هستند.

* استفاده از سنگ پا روی نواحی ضخیم شده پوست

اگر روی پوست مرطوب شده به آرامی سنگ پا کشیده گردد، به کاهش ضخامت پوست و پینه پاشنه یاری خواهد نمود. نباید از تیغ و یا قیچی برای تراشیدن پوست پاشنه پا استفاده کرد. افراد مبتلا به دیابت مجاز به استفاده از سنگ پا نیستند و باید برای حل مشکل خود به متخصص پوست و مو مراجعه نمایند.

استفاده از پانسمان مایع

پانسمان های مایع، ژلی هم برای پوشاندن پوست ترک خورده پاشنه پا استفاده می شوند. این پانسمان ها یک لایه محافظ روی پوست ترک خورده ایجاد نموده و به کاهش درد یاری می نمایند. از طرفی دیگر اجازه نمی دهند تا آلودگی و جرم ها وارد زخم شده و فرایند درمان را بهبود می بخشند.

اگر شدت ترک ها زیاد گردد و بعد از یک هفته از شروع درمان خانگی تغییری در آن ها ایجاد نگردد، فرد حتما باید به پزشک متخصص پوست مراجعه کند.

↑درمان های پزشکی برای ترک پاشنه پا

در موارد شدید احتیاج به درمان های پزشکی وجود دارد. در این شرایط پزشک اقدامات زیر را انجام می دهد:
  1. برداشتن پوست مرده
  2. تجویز نرم نماینده ها و لایه بردارهای قوی تر
  3. تجویز چسب های پزشکی مخصوص برای بستن ترک ها
  4. تجویز آنتی بیوتیک در صورت وجود عفونت
  5. بستن پاشنه با یاری پانسمان های مخصوص
  6. تجویز کفی های مخصوص و یا پدهای مخصوص پاشنه برای کفش بیمار
  7. یاری به بیمار برای تغییر شیوه راه رفتن

↑درمان ترک های پوست دست

برترین درمان پیشگیری است. از زیاد شستن دست ها با صابون های حاوی مواد شیمیایی خاص دست بکشید، چرا که این مواد باعث خشکی پوست خواهند شد. چندین بار در روز از کرم مرطوب نماینده و لوسیون ها استفاده نموده و به یاری آن ها دست های خود را مرطوب نگه دارید. بهتر است کرم هایی که برای دست خود از آن ها استفاده می کنید حاوی وازلین، موم باشد.

از مواد شوینده حاوی هیالورونیک اسید بهره ببرید. توجه کنید که این نوع از مواد شوینده از انتشار باکتری ها و ویروس ها جلوگیری نمی نماید، و ضروری است از ژل های ضد عفونی نماینده دست هم در کنار آن بهره ببرید. این مواد ضد عفونی نماینده حاوی الکل هستند، ولی نقش الکل در خشک کردن پوست دست، بسیار کم تر از شستشوی زیاد با صابون است.

اگر به واسطه شغل خود با آب زیاد سر و کار دارید، مثلاً آرایشگر هستید و یا اگر جزئی از کادر درمان هستید و باید به صورت مرتب دست های خود را بشویید از دستکش های لاتکس برای محافظت از دستان خود بهره ببرید. اگر باغبانی می کنید از دستکش های پارچه ای برای محافظت از دستان خود بهره ببرید.

مدت زمان کم تری در معرض تابش نور مستقیم خورشید باشید. زمان استحمام را کوتاه نموده و در مدت شستن بدن خود از آب ولرم بهره ببرید. به مقدار کافی آب و مایعات نوشیده و از قلم نیاندازید که سیگار کشیدن و استرس باعث تشدید علائم خواهد شد.

↑ایا استفاده از چسب قطره ای برای ترک های دست بی خطر است؟

شاید باور نکنید ولی استفاده از چسب قطره ای راهکاری پرطرفدار برای از بین بردن ترک های پوستی دردناک دست است. گروهی از مواد تشکیل دهنده چسب سیانواکریلات (cyanoacrylates) هستند و می توان از آن ها برای زخم ها و ترک های سطحی پوست دست استفاده کرد. توجه کنید که چسب قطره ای را نباید روی ترک ها عمیق استفاده کرد، چرا که در این حالت امکان مسمومیت وجود دارد.

از طرفی دیگر نباید بیش از مقدار از پانسمان های مایع استفاده گردد، چرا که گروهی از این محصولات حاوی مقدار زیادی الکل هستند و این مقدار الکل ممکن است باعث شدت گرفتن خشکی پوست شوند.

توجه کنید که پیش از استفاده از هر گونه ماده ای در جهت درمان ترک های پوستی باید دست خود را کاملا بشویید. این کار از بروز عفونت جلوگیری می نماید.

با پزشک در خصوص سایر محصولاتی که میتوانید از آن ها بهره ببرید، مشورت کنید. معمولاً این محصولات را می توان بدون نسخه از داروخانه تهیه کرد.

هشدار: مصرف هرگونه دارو یا کرم برای درمان ترک دست و پا باید با تجویز پزشک صورت بگیرد. از مصرف خودسرانه هر گونه دارو یا پماد به دلیل داشتن عوارض گوناگون، پرهیز کنید.

↑پیشگیری از ترک کف پا

انجام مراحل زیر از خشکی پوست کف پا جلوگیری نموده و تا حدود زیادی باعث بهبود ترک های ناشی از خشکی پوست خواهد شد:

استحمام نکردن شرایط خشکی پوست در ناحیه پاشنه پا را سخت تر خواهد نمود .

افرادی که به خشکی پوست دچار هستند، باید کارهای زیر را انجام دهند:

  1. از حمام کردن با آب داغ پرهیز نموده و آب داغ را با آب گرم جایگزین کنید
  2. مدت زمان ماندن در حمام را به 5 تا ده دقیقه کاهش داده تا پوست رطوبت خود را از دست ندهد
  3. از شوینده های بدون بو و ملایم بهره ببرید
  4. بعد از استحمام با یک حوله پوست خود را به آرامی خشک منید
  5. بعد از خشک کردن پوست از لوسیون بدن بهره ببرید
  6. بلافاصله بعد از استحمام از لوسیون مرطوب نماینده روی کف پا بهره ببرید

بعد از استحمام و یا خیس کردن پا باید بلافاصله از لوسیون استفاده کرد. کرم های نرم نماینده از لوسیون ها موثرتر بوده و پوست را کم تر تحریک می نماید. بهتر است از کرم های حاوی روغن و یا شی باتر استفاده کرد.

علاوه بر این کرم های مرطوب نماینده حاوی مواد زیر هم بسیار موثر هستند:

** لاکتیک اسید

** اوره

** هیالورونیک اسید

** گلیسیرین

** دایمتیکون (dimethicone)

** لانولین

** پترولاتوم

** روغن معدنی

** استفاده نکردن از محصولات مراقبت از پوست معطر و صابون های زبر

برای پیشگیری و درمان ترک پاشنه پا باید پوست این ناحیه را همواره تمیز و خشک نگه داشته و از بروز عفونت در آن خودداری کرد، استفاده از صابون های نامناسب ممکن است باعث خشکی بیش تر پوست گردد. علاوه بر این استفاده از شوینده مناسب و ملایم هم باعث حفظ رطوبت در پاشنه پا می گردد.

می توان به جای صابون از شامپو های بدن حاوی مواد نرم نماینده استفاده کرد. استفاده از محصولات مراقبت از پوست حاوی مواد معطر، الکل، رتینوئید یا آلفا هیدروکسی اسید آسیب زیادی به پوست های خشک و حساس وارد می نماید. اگر از این مواد استفاده نگردد، پوست چربی طبیعی خود را حفظ می نماید.

پوشیدن کفش های پشت بسته

کفش هایی را برای پوشیدن انتخاب کنید که از قسمت پاشنه بسته باشند، این کار از ترک خوردگی این ناحیه از پا جلوگیری می نماید. علاوه بر این پوشیدن کفش های تنگ هم باعث ترک خوردگی کف پا شده و باید از آن خودداری کرد.

باید از بافت نرم کف پا محافظت کرد و برای این کار پوشیدن جوراب ها و کفش هایی با کف مخصوص که از سر خوردگی جلوگیری می نماید تا حدود زیادی موثر است.

استفاده از جوراب های نخی تا حدود زیادی از ترک خوردگی کف پا جلوگیری می نماید. از طرفی این نوع از جوراب ها عرق و رطوبت را در خود نگه داشته و به پوست اجازه نفس کشیدن می دهد. در نهایت پوشیدن جوراب نخی و کتانی از خشک شدن پوست هم جلوگیری می نماید.

↑چه زمانی برای معالجه ترک های دست باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر شرایط خشکی پوست دست به حدی شدید شد که باعث ناراحتی فرد گردد، باید به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کرد. در صورت بروز خونریزی، تورم و زرد زخم در میان ترک های پوست دست باید هر چه سریع تر درمان شروع گردد. اگر فرد متوجه حرکت نواری قرمز رنگ از دست ها به سمت بازو شد، باید این نشانه را جدی بگیرد. چرا که در این حالت امکان بروز مسئله ای جدی مانند عفونت وجود دارد.

خشکی پوست را نباید نادیده گرفت، چرا که گاهی نشانه ای از وجود مسئله ای جدی در بدن مانند درماتیت، دیابت، بیماری های کلیوی و یا تیروئیدی است. فرد در هنگام دیدار با پزشک باید این موارد را با او مطرح کند.

شما می توانید سوالات خود را در رابطه با موضوع این مقاله در بخش نظرات بنویسید تا در کوتاه ترین زمان ممکن به پرسش های شما پاسخ داده گردد.

روغن گیاهی برای ترک پاشنه پا:

یک وان را پر از آب صابون کنید.پاهایتان را به طور کامل در آب قرار دهید.یک سنگ پا بردارید و پاها را به ویژه پاشنه ها را اسکراب کنید.پاهای خود را دوباره با آب تمیز کنید.از یک پارچه تمیز برای خشک کردن پا بهره ببرید.

یک روغن گیاهی را روی کف و پاشنه پایتان بمالید.جوراب بپوشید.جوراب ها را شب دربیاورید تا روغن به پاشنه های پا نفوذ کند.این کار را چند روز تکرار کنید، تا ترک ها به طور کامل از بین بفرایند.

چگونه ترک پاشنه پا را درمان کنیم؟

درمان ترک پاشنه پا با آرد برنج:

2 قاشق غذا خوری آرد برنج را در یک کاسه بریزید.2 قاشق چای خوری عسل به آن اضافه کنید.سپس مقداری سرکه سیب بریزید.مخلوط را با هم بزنید تا خمیر سفتی شکل دهید.مقداری روغن زیتون (یک قاشق غذاخوری) به آن اضافه کنید اگر شرایط شما بد است.

وان را پر از آب گرم کنید.پاهایتان را به مدت 15 دقیقه در آب بگذارید.از خمیر ساخته شده برای تمیز کردن پاها بهره ببرید، این درمان را چندین بار در هفته انجام دهید تا زمانی که پاهایتان بهبود پیدا نمایند.

توجه:

اگر از ترک های شدید رنج می برید، اضافه کردن روغن زیتون می تواند تاثیر خوبی روی پاشنه پاهای شما داشته باشد.

لیمو درمانی عالی برای ترک پاشنه پا:

روش 1:

آب گرم را در وان بریزید.کمی آب لیمو اضافه کنید.پاهایتان را به مدت 15 دقیقه در وان بگذارید.دقت کنید که آب بیش از حد داغ نباشد زیرا می تواند آن را خشک تر کند.

از سنگ پا برای تمیز کردن شکاف های پاها بهره ببرید.پاهای خود را بشویید و از یک پارچه تمیز برای خشک کردن پاها بهره ببرید.

روش 2:

کمی آب لیمو را در یک کاسه بریزید.یک قاشق چای خوری وازلین را به کاسه اضافه کنید.به خوبی مخلوط کنید.پاها را بشویید و با یک دستمال تمیز خشک کنید و سپس مخلوط را روی پاشنه های پا بمالید.هر روز این کار را 2 بار انجام دهید.

روش 3:

کمی نمک دریایی (5 قاشق سوپ خوری) را در یک کاسه بریزید.یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را به آن اضافه کنید، سپس آب یک عدد لیمو را به ان بیفزایید.آب را به کاسه اضافه کنید.

آن ها را به خوبی هم بزنید.مخلوط را به نواحی ترک دار پایتان بمالید و بگذارید 10 دقیقه بماند.از آب گرم برای شستن پاهای خود بهره ببرید.این روش را 2 بار در هفته انجام دهید.

تاثیر گلاب و گلیسرین بر ترک پاشنه پا:

مقداری گلاب را در یک کاسه بریزید.مقدار مساوی گلیسیرین را نیز به کاسه اضافه کنید، آن ها را به خوبی هم بزنید. مخلوط را قبل از خواب هر روز روی پاشنه هایتان بمالید.

ترک پاشنه پا را با وکس پارافین درمان کنید:

مقداری وکس پارافین در دیگ بخار آب کنید، سپس 2 قاشق غذا خوری روغن نارگیل را اضافه کنید. (روغن کرچک یک گزینه دیگر است).بگذارید به طور طبیعی خنک گردد تا بتوانید لایه نازکی از آن بردارید.

پاهایتان را فوری داخل مخلوط قرار دهید و بیرون بیاورید و 10 دقیقه صبر کنید.این عمل را چندین بار انجام دهید، تا زمانی که بیش از یک لایه ایجاد گردد.از کیسه پلاستیکی برای پوشش دادن پاهای خود بهره ببرید و بگذارید یک ساعت دیگر بماند و بعد کیسه پلاستیکی را بردارید.

موم را از روی پوست بکنید.این درمان را دو بار در هفته انجام دهید.

نکته:

- دقت کنید که مخلوط خیلی داغ نباشد.

- افرادی که مبتلا به دیابت یا گردش خون ضعیف هستند توصیه می شوند که این درمان را انجام ندهند.

- لایه نازکی از مخلوط کافی است.

- بیش از حد از آن استفاده نکنید.

نمک اپسوم موثر در برطرف ترک پاشنه پا:

روش 1:

یک وان را با آب گرم پر کنید، نصف فنجان نمک اپسوم به آن اضافه کنید.پاهایتان را به مدت 15 دقیقه در وان بگذارید.از سنگ پا برای تمیز کردن پاهای خود بهره ببرید و بعد دوباره پاهای خود را در وان بگذارید و بعد با یک دستمال تمیز خشک کنید.

از چند نوع کرم برای استفاده از پاهای خود بهره ببرید و بعد جوراب بپوشید و بگذارید یک شب بماند.جوراب ها را دربیاورید و صبح روز بعد کرم ها را تمیز کنید.

روش 2:

نصف فنجان نمک اپسوم را در یک کاسه بریزید، کمی از روغن های گیاهی، مانند روغن درخت چای یا روغن نعناع را اضافه کنید.آن ها را به خوبی مخلوط کنید.

پاهای خود را بشویید و تمیز کنید.مخلوط را روی پاهای خود بمالید و سپس پاها را با آب تمیز بشویید و با استفاده از یک پارچه تمیز خشک کنید.این روش را 2 بار در هر هفته اعمال کنید تا بهبود داشته باشید.

موز درمانی برای ترک پاشنه پا:

روش 1:

موز پوست کنده را له کنید.پاهای خود را بشویید.این خمیر را روی پاشنه پا بمالید.15 دقیقه صبر کنید و اجازه دهید خمیر به پوست نفوذ کند و از آب ولرم برای تمیز کردن پاها بهره ببرید.

پاهای خود را به مدت 10 دقیقه در وان پر از آب سرد بگذارید.این درمان را هر روز به مدت چند هفته انجام دهید، تا زمانی که احساس کنید پاشنه های شما دوباره نرم هستند.

روش 2:

موز رسیده را در یک مخلوط کن بریزید تا خمیر گردد، کمی آووکادو به آن اضافه کنید.پاهای خود را بشویید و خمیر را روی پاشنه پایتان بزنید، بگذارید 20 دقیقه بماند.از آب گرم برای شستن خمیر استفاده بکنید.

خواص عسل برای ترک پاشنه پا:

یک وان آب گرم آماده کنید.یک فنجان عسل را به وان اضافه کنید و به خوبی هم بزنید.پاهایتان را به مدت 20 دقیقه در وان بگذارید.پاها را اسکراب کنید.این درمان را هر روز انجام دهید.

وازلین مناسب برای برطرف ترک پاشنه پا :

روش 1:

یک وان پر از آب گرم را آماده کنید.پاهای خود را به مدت 10 دقیقه در وان بگذارید تا باعث نرم شدن شکاف ها و خشکی های پوست شوند. وازلین را روی پاهای خود بمالید.جوراب های خود را بپوشید تا وازلین به پوست نفوذ کند.این درمان را هر روز قبل از خواب به کار ببرید.

روش 2:

یک وان پر از آب گرم را آماده کنید.پاهای خود را به مدت 10 دقیقه در وان بگذارید تا باعث نرم شدن شکاف ها و پوست شوند.پوست های مرده را از پاهایتان بردارید.

کمی آب لیمو به وازلین اضافه کنید و آن ها را به خوبی مخلوط کنید و آن را روی پاشنه تان بمالید.جوراب های خود را بپوشید تا وازلین به پوست نفوذ کند.این درمان را هر روز قبل از خواب به کار ببرید.

تاثیرات کرم نعناع بر ترک پاشنه پا :

پاهای خود را با آب گرم بشویید و چنانچه در این بخش از سلامت نمناک می خوانید کرم نعناع راقبل از خوابیدن روی پاهای خود بمالید.جوراب بپوشید و بگذارید یک شب بماند.

جوراب ها را در بیاورید و از آب گرم برای آبکشی پاهای خود استفاده بکنید.این درمان را هر روز انجام دهید.

درمان ترک پاشنه پا با نسخه های خانگی

برطرف ترک پاشنه پا با سرکه:

روش 1:

نصف فنجان سرکه سفید را در وان بریزیزد، کمی آب را به وان اضافه کنید.پاهایتان را به مدت 15 دقیقه در وان بگذارید.از سنگ پا برای از بین بردن پوست مرده و زبر بهره ببرید.

پاهای خود را با آب تمیز کنید.آن ها را با یک دستمال تمیز خشک کنید.برای نرم کردن و مرطوب کردن پوست از وازلین بهره ببرید.

روش 2:

یک مقدار آرد برنج را در یک کاسه بریزید و مقداری عسل و کمی سرکه سیب به آن اضافه کنید.آن ها را مخلوط کنید تا خمیری شکل بگیرد.پاهای خود را بشویید.

خمیر را روی پای خود بمالید.کمی ماساژ پا دهید.از آب گرم برای شستن پایتان بهره ببرید.این روش را 2 بار در هفته انجام دهید.

روش 3:

یک لگن از آب ولرم تهیه کنید.برای حدود 10 دقیقه پاهای خود را در آب گرم قرار دهید.پاها را اسکراب کنید و بعد بشویید و سپس از روغن نارگیل در منطقه ها ترک خورده بهره ببرید.

روش 4:

در این روش، شما می توانید کمی لیسترین به سرکه اضافه کنید تا ترک پاشنه بهتر التیام یابد، چون حاوی لیسترین دارای تیمول است که برای از بین بردن سلول های مرده پوست مفید هستند.

یک فنجان سرکه سفید را در یک کاسه بریزید.مقدار برابر لیسترین و بعلاوه 2 فنجان آب اضافه کنید.مخلوط را به خوبی هم بزنید و در یک کاسه بریزید.

پاهایتان را به مدت 20 دقیقه در مخلوط قرار دهید و سپس بشویید.از یک پارچه تمیز برای خشک کردن پاها بهره ببرید.این درمان را 3 بار در هر هفته اعمال کنید.

درمان ترک پاشنه پا با جو دو سر:

روش 1:

یک قاشق غذا خوری از پودر جو دو سر را در یک کاسه بریزید.کمی روغن جوجوبا را به کاسه اضافه کنید.آن ها را مخلوط کنید تا خمیر سفتی تهیه گردد.

خمیر را به پاها، به خصوص به پاشنه های پایتان بزنید و بگذارید تا نیم ساعت بماند و برای شستن آن از آب سرد بهره ببرید و آن ها را با یک دستمال تمیز خشک کنید.این درمان را هر روز انجام دهید.

روش 2:

مقداری از پودر جو دو سر را در یک کاسه بریزید.یک چهارم فنجان عسل و بعلاوه یک چهارم فنجان روغن زیتون اضافه کنید.در نهایت، نصف فنجان آرد اضافه کنید.

آن ها را به خوبی مخلوط کنید، تا خمیری تهیه گردد.سپس پاهای خود را به مدت 10 دقیقه در آب گرم بگذارید.خمیر را روی پای خود بمالید و بگذارید نیم ساعت بماند.سپس پاهای خود را با آب گرم بشویید و کمی کرم پا بزنید.

این روش را چندین بار در هفته انجام دهید.

وازلین و آب لیمو برای ترک پاشنه پا :

یک قاشق چای خوری وازلین را در یک کاسه بریزید و 2 قاشق چای خوری آب لیمو را به آن اضافه کنید.آن ها را به خوبی مخلوط کنید.پاهایتان را بشویید و با یک دستمال تمیز خشک کنید.

کرم مخلوط را به پاهای خود به ویژه پاشنه های پا بمالید.برای نگه داشتن کرم در شب جوراب بپوشید.

برطرف ترک پاشنه پا با روغن زیتون و عصاره لیمو:

یک قاشق چای خوری روغن زیتون را در یک فنجان بریزید و یک قاشق چای خوری آب لیمو را اضافه کنید.آن ها را به خوبی مخلوط کنید.سپس پاهای خود را بشویید و خشک کنید.مخلوط را روی پاهای خود بمالید.

جوش شیرین مناسب برای درمان ترک پاشنه پا :

ظرفی پر از آب گرم را آماده کنید.کمی جوش شیرین را به کاسه اضافه کنید.آن ها را به خوبی مخلوط کنید تا پودر جوش شیرین حل گردد.پاهایتان را به مدت 15 دقیقه در ظرف بگذارید.

سپس از سنگ پا برای تمیز کردن پاها، به خصوص پاشنه های پا بهره ببرید. پاهای خود را با آب بشویید.

درمان ترک پاشنه پا :

اگر پاهای شما پینه، پوست ترک خورده، زخم، خارش و یا پوست خشک دارد که با کرم یا لوسیون های ملایم بهبود پیدا نمی نماید، به متخصص پا مراجعه کنید تا از مسائل شدید در آینده جلوگیری کنید. علاوه بر این، میخچه و پینه می توانند به طور ایمن به وسیله متخصص پا ازبین بفرایند که این راهی خوب برای بهبود ظاهر پاهای شما و جلوگیری از مسائل آینده مانند درد و جراحات پوستی است.

منبع: سایت دکتر دکتر

سایت نمناک

سایت برترینها

منبع: راسخون

به "روش های معجزه آسای درمان ترک دست و پا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های معجزه آسای درمان ترک دست و پا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید