8 الگوی پیروز شهرهای آینده قسمت ششم: نایروبی، کنیا

به گزارش وبلاگ مونوپاد، مطابق گزارش وب سایت وایرد یکی دیگر از پیروز ترین الگوهای شهری امروز، نایروبی است. طراحی شهری در آینده به چالش با اهمیتی تبدیل خواهد شد. با توجه به محدودیت های پیش رو، احتیاج به طراحی هدفمند شهرها بیش از پیش احساس می گردد. برای آشنایی با رویکرد طراحان نایروبی در مقابل این چالش ها، با خبرنگاران همراه باشید.

8 الگوی پیروز شهرهای آینده قسمت ششم: نایروبی، کنیا

در ادامه سفر به شهرهای مختلف جهان و آشنایی با سیستم های مدیریتی در مقابل چالش های پیش روی مردمان مختلف در سراسر جهان، این بار سری به کنیا خواهیم زد. این کشور آفریقایی صاحب پایتختی زیبا به نام نایروبی است. حمل و نقل در این شهر، مانند خیلی از شهرهای بزرگ جهان، چالشی بزرگ برای شهروندان است. در ادامه با رویکرد طراحان شهری نایروبی برای مقابله با این چالش آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

مینی بوس های آشفته با برنامه ای منظم

بیشتر شهروندان نایروبی از مینی بوس ها برای رفت و آمد استفاده می نمایند. این مینی بوس ها که به وسیله شرکت های کارآفرینی متفاوتی راه اندازی شده اند، به علت در دسترس بودن و هزینه کم، مورد استفاده بخش بزرگی از مردم نایروبی هستند. اما این دو، تنها دلایل محبوبیت مینی بوس ها نیستند. مینی بوس های کوچک نایروبی که ماتاتوس نامیده می شوند، به خاطر پخش موسیقی با صدای بلند در طی جهت و بعلاوه پایکوبی نورهای مجذوب کننده خود معروف شده اند. در گذشته جهتهای شبکه حمل و نقل نایروبی به خواست و اراده مسافران تغییر می کرد و پیدا کردن جهت صحیح و یا ایستگاه مناسب به شانس بستگی داشت و البته انتخاب اشتباه می توانست ساعت ها به زمان طی جهت اضافه کند.

به همین علت گروهی از محققان و طراحان به نام دیجیتال ماتاتوس به یاری شهروندان آمدند. در این تحقیق از دانشجویان دانشگاه های محلی خواسته شد تا از مینی بوس ها استفاده نموده و به یاری تلفن های هوشمند خود، جهتهای حرکت و توقف را ثبت نمایند. هنگامی که دیجیتال ماتاتوس راهنمای سفری شبیه به نقشه قطارهای مترو را برای بیش از 100 مقصد شهری به همراه فهرست ایستگاه های مهم را برای استفاده شهروندان ارائه کرد، به شدت مورد استقبال نهاده شد. جاکولین کلوپ که یکی از مدیران این پروژه بود، درباره آن گفت: زنان بسیاری از این پروژه استقبال کردند و اطلاعاتی که ما برای آنها گردآوری کردیم، بسیار بااهمیت بود. وی در ادامه از قول بعضی از شهروندان زن اضافه نمود: حالا شهروندان زن در نایروبی بیشتر احساس امنیت می نمایند. به خصوص هنگام تاریکی هوا که هیچ شهروندی دلش نمی خواهد با انتخاب یک جهت اشتباه، سر از ناکجاآباد در بیاورد.

بعد از اجرای این طرح و درست چند ماه قبل از نوشتن این گزارش اتفاق جالبی افتاد. ماتاتوس های نایروبی در نقشه موتور جستجوی گوگل، به عنوان یکی از برترین سیستم های غیررسمی حمل و نقل معرفی شدند. توسعه استفاده از این وسایل حمل و نقل کوچک و پر سر و صدا، به آن رسمیت بخشید و برای سایر شهرها به الگوی خوبی تبدیل شد. این نوع برخورد، نشان دهنده برترین استفاده ممکن از شرایط موجود بود. در واقع طراحان شهری نایروبی با انتخابی هوشمندانه، تهدید را به فرصت تبدیل کردند. برنامه توسعه این شبکه حمل و نقل در نایروبی رو به پیشرفت است. البته امیدواریم که همچنان از پایکوبی نورهای مجذوب کننده در این مینی بوس های پر سر و صدا استفاده گردد.

برای شناخت دو شهر به جامانده از این فهرست در روزهای آینده با وبلاگ مونوپاد همراه باشید.

منبع: wired

منبع: کجارو

به "8 الگوی پیروز شهرهای آینده قسمت ششم: نایروبی، کنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 الگوی پیروز شهرهای آینده قسمت ششم: نایروبی، کنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید